Kansikuvassa: Vasta 18-vuotias Simo Lampinen ajoi Saabillaan yhdessä Jyrki Ahavan kanssa ensimmäisen SM Riihimäki-rallin neljänneksi vuonna 1962. Lampinen voitti Riihimäki-rallin neljä kertaa. Kuva: Matti Mäkinen.
Kotimaisen ralli SM-kauden 2024 tammikuun 12.–13. avaava SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli ajetaan jo 45. kerran. Ensimmäisen SM-arvoisen Riihimäki-rallin voittoon vuonna 1962 ajoi rallin tuleva Euroopan mestari ja Monte Carlo-rallin voittaja Pauli Toivonen.
Kun autourheilu teki tosissaan tuloaan 1960-luvun alun Suomeen, eri puolella maata synnytettiin samalla innolla uuden ja mielenkiintoisen lajin erikoiskerhoja. Jo 1950-luvulla Riihimäen alueen autourheilusta innostuneet ihmiset olivat löytäneet toisensa ja he toimivat lajin useissa eri seuroissa, kuten muun muassa moottorikerhoissa ja AK:n (Autoklubin) piirissä.
Pohjatyön Riihimäen Urheiluautoilijoille loi Yrittäjänuorten Autokerho, joka toimi 50-luvulta alkaen alueella aktiivisesti. Seura järjesti ensin ST (Suunnistus ja tarkkuus) –kilpailuja, jonka jälkeen vuonna 1960 oli vuorossa Riihimäen merkittävimmän autourheilutapahtuman Riihimäki-rallin vuoro.
Autokerhon toiminta paisui nopeasti, jolloin erikoisseuran tarve oli ilmeinen. Neuvotteluja käytiin vuoroin AK:n ja UA:n vaihtoehtojen tiimoilta. Ratkaisuksi tuli se, että toukokuussa 1962 Riihimäellä perustettiin Urheiluautoilijat ry:n Riihimäen osasto, joka aluksi oli Helsingin Urheiluautoilijoiden alaosasto. Riihimäen UA irtaantui nopeasti itsenäiseksi seuraksi, jonka ensimmäisenä puheenjohtajana toimi Yrittäjänuorten Autokerhossa samaa tointa hoitanut Martti Mannonen.
Riihimäen UA oli yksi kolmestatoista vuonna 1963 perustetun Suomen Autourheiluliiton perustajayhdistyksestä.
Legendoja ja ruotsalaisvoittajia
Riihimäen UA:n merkittävin ja maineikkain kilpailu on Riihimäki-ralli, joka on yksi maamme vanhimpia rallikilpailuja Hanki- ja Tunturirallien sekä Jyväskylän Suurajojen – Suomen MM-rallin jälkeen. Ralli järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1960 ja se ajettiin poikkeuksellisesti sunnuntaina. Rallin voittajaksi nousi lajin tuleva Euroopan mestari, Suurajot- ja Monte Carlon rallin voittaja Pauli Toivonen Citroën ID:llä ennen Morris Minorilla kilpaillutta Timo Mäkistä. Ensimmäisessä rallissa maaliin pääsi 21 autokuntaa.
Kahta vuotta myöhemmin vuonna 1962 Riihimäki-ralli nousi rallin SM-sarjan osakilpailuksi. Voittajana jälleen Citroënia ajanut Pauli Toivonen ennen Morris Cooperia ajanutta Rauno Aaltosta. Vuotta myöhemmin Riihimäki-ralli kansainvälistyi. Mukana oli ruotsalaisia ja norjalaisia autokuntia. Kilpailun ykkönen oli Saabin Simo Lampinen, joka ajoi Riihimäki-rallissa kaikkiaan neljä voittoa.
1960-luvulla Riihimäellä nähtiin useampikin kansainvälinen rallivoittaja. Vuoden 1965 ykkönen oli Ruotsin Olle Bromark Saabilla ja vuonna 1967 Ruotsin Åke Andersson myös Saabilla. Voittajaluetteloon lisättiin kolmannen kerran myös Pauli Toivosen nimi. Myös Leo Kinnunen voitti 60-luvulla Riihimäellä kahdesti.
Salonen ja Alén
1970-luvulla Riihimäki-rallissa koettiin osanottajaennätys, kun vuoden 1975 kilpailuun pystyttiin karsinnan jälkeen ottamaan mukaan 200 autokuntaa. Simo Lampinen, Markku Alén, Timo Salonen, Tapio Rainio, Ulf Grönholm sekä Antero Laine olivat rallin menestyjiä.
Vuoden 1978 Riihimäki-rallissa nähtiin Fiatin tehdaskuljettajien kesken kova taistelu rallin voitosta. Tuolloin kotirallinsa voittoon ensimmäistä kertaa nousi rallin tuleva maailmanmestari Timo Salonen yhdessä Jaakko Markkulan kanssa. Tallikaveri Markku Alén sai taipua kakkoseksi.
Riihimäki-rallin menestynein kuljettaja Antero Laine voitti rallin kaikkiaan kuusi eri kertaa vuosina 1979–1980, 1984, 1986–1987 ja 1990.
Mestareita ja tehdaskuljettajia
1990-luvulle tultaessa rallin voittoon 1992 ajoi rallin tulevan maailmanmestari Marcus Grönholm, joka on aiemmin kahdesti Riihimäellä voittoon ajaneen isänsä Ulfin kanssa ainoa Riihimäellä voittoon pystynyt isä-poika-kaksikko.
1990- ja 2000-luvuilla Riihimäki-rallia ajettiin kansallisena rallina, F-Cupin, Nuorten SM-rallisarjan tai Historic-sarjan osakilpailuina. Vuonna 2012 ralli palasi SM-sarjaan, ja se oli samalla Riihimäen UA:n 50-juhlavuotiskilpailu.
Riihimäki-rallin voittajaluettelosta löytyy myös kaksi nykyisellä Rally1-tehdasautolla lajin MM-sarjaa kiertävää kuljettajaa. Edellisen kerran, kun Riihimäki-ralli avasi SM-rallikauden 2012, voittajaksi ajoi Hyundain tehdaskuljettajana toimiva Esapekka Lappi. Vuoden 2019 Riihimäki-rallin ykkönen oli Toyotan tehdaskuljettaja Takamoto Katsuta. Rallin voittoa viime talvelta puolustaa SM1-luokan hallitseva Suomen mestari Škodan Teemu Asunmaa.
SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli (12.–13.1.) on ralli SM-kauden 2024 avausosakilpailu. Ensi vuoden SM-sarjassa ajetaan kaikkiaan seitsemän SM-osakilpailua.
Lisätietoja: SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin kilpailujohtaja; Sari Vainio, 040 503 6764.